Sukyo Mahikari est une « nouvelle religion » japonaise fondée en 1959 au Japon qui a essaimé sur pratiquement tous les continents à partir des années soixante. Mener une étude anthropologique comparative sur un objet qui semble s’exporter identiquement dans différents pays nécessite un examen particulier des contextes d’implantation. Cet article analyse les variations observées entre « distanciation » et « engagement », concepts empruntés à Norbert Élias, mis à l’épreuve dans l’étude de ce groupe dans des différents contextes comparés : la France, le Sénégal, la Côte‑d’Ivoire. Ces variations sont mises en lumière par la démarche réflexive du chercheur en interaction avec différents protagonistes : les détracteurs du groupe d’une part, les adeptes d’autre part et enfin les attendus autour de la restitution des données de terrain.
- méthodologie
- réflexivité
- Afrique
- France
- Mahikari
- nouveau mouvement religieux
- engagement
- anthropologie comparative
Comparative Ethnology of a « New Japanese Religion » in France and in Africa: Sukyo Mahikari
Founded in 1959 in Japan, Sukyo Mahikari is a Japanese « new religion » which has spread across most of the world’s continents since the 1960s. Conducting a comparative anthropological study of an object which appears to develop in an identical way in different foreign countries involves paying particular attention to the contexts in which it becomes established. This article analyses the variations which can be observed between « distanciation » and « engagement » – concepts borrowed from Norbert Élias which are tested through the comparative study of this group in different contexts: France, Senegal and the Ivory Coast. These variations are brought to light through the researcher’s reflexive approach, involving interaction with different protagonists: the group’s detractors, its followers and over the grounds for the return of the fieldwork data.
- methodology
- reflexivity
- Africa
- France
- Mahikari
- new religious movement
- engagement
- comparative anthropology