CAIRN.INFO : Matières à réflexion

As noticed by many readers, No Country for Old Men opens with a statement by Sheriff Bell that contains historically incorrect information: “I sent one boy to the gaschamber at Huntsville.” Texas has in fact never executed anyone in a gas chamber, as the death penalty was “carried out by means of the electric chair until 1964, a method later replaced by the use of a lethal injection” (Collado-Rodríguez 55). Does this “mistake” matter at all? Should readers expect the fictional world to correspond to reality?
Many academic publications have underlined McCarthy’s careful documentation for his novels, grounding them in contexts that are historically and geographically precise. Even a novel like The Road, taking readers through an indeterminate valley of ashes, gives sufficient clues at times to identify specific locations on the trail chosen by the father (Morgan 39). In his careful mapping of No Country for Old Men, McFarland makes it clear that McCarthy can be quite a stickler at times with geographical notations such as town and street names that are all correct (435), building the readers’ confidence in the verisimilitude of the conjured world of fiction (446). Of course, McFarland picks on Sheriff Bell’s eyebrow-raising opening mistake and contrasts it with the accuracy of the Ozona Judge in All the Pretty Horses, who reflects on sending a boy “to the electric chair in Huntsville in nineteen thirty-two” (292). McFarland first attributes Bell’s apparent error to “an unintentional oversight” (443) on McCarthy’s part…

English

Following Carson Wells’s cue in No Country for Old Men to pay close attention to dates, numbers and missing floors, this paper tracks a few bizarre inconsistencies in the novel in terms of place and technology. They can be interpreted not just as part of McCarthy’s undermining of the genre of the thriller but also as hints to the central theme of errors and misjudgment, more particularly illustrated in the many mistakes made by Sheriff Bell, the main character. His voice, opening and closing the novel, leads readers into closely listening for hidden, elliptic clues.

Français

Prenant au mot le personnage de Carson Wells dans No Country for Old Men, qui dit avoir la mémoire des dates et des chiffres ainsi que l’œil pour des détails comme les étages manquants d’un bâtiment, cet article se propose de relever quelques incohérences dans le roman en termes de géographie et de technologie. On peut les interpréter comme une stratégie mise en œuvre par McCarthy pour saper la forme générique du thriller mais aussi pour mettre en exergue les erreurs de jugement, notamment celles du personnage principal, le sheriff Bell. C’est sa voix qui structure le roman et que les lecteurs sont encouragés à écouter avec attention, à la recherche d’indices enfouis.

Béatrice Trotignon
Béatrice TROTIGNON est maître de conférences à l’Université Paris-Dauphine-PSL et membre du LARCA UMR 8225 à l’Université de Paris. Sa thèse portait sur l’écriture de l’excès dans les huit premiers romans de Cormac McCarthy. Elle a aussi publié des articles sur les traductions de l’œuvre de McCarthy et sa réception internationale (« Translation and International Reception I & II », Cormac McCarthy in Context. Ed. Steven Frye, Cambridge: Cambridge UP, 2020), ainsi que sur The Road de McCarthy : « The Persisting Relic of Prayer » (RFEA, 2014/4) et « Textual borders in Cormac McCarthy’s novels: The Poetics of Paragraph Breaks in The Road » (Cormac McCarthy’s Borders and Landscapes. Ed. Louise Jillett, New York and London: Bloomsbury, 2016). Elle a également publié des articles sur Peter Markus ou Eleni Sikelianos, dont elle a par ailleurs traduit plusieurs recueils de poésie.
Université Paris-Dauphine
Université de Paris, LARCA - UMR 8225 / CNRS
Cette publication est la plus récente de l'auteur sur Cairn.info.
Il vous reste à lire 96 % de cet article.
Acheter cet article 5,00€ 16 pages, format électronique
(html et pdf)
add_shopping_cart Ajouter au panier
Autres options
S'abonner à cette revue link Via la page revue
Membre d'une institution ? business Authentifiez-vous
Déjà abonné(e) à cette revue ? done Activez votre accès
Mis en ligne sur Cairn.info le 09/05/2022
https://doi.org/10.3917/etan.744.0417
Pour citer cet article
Distribution électronique Cairn.info pour Klincksieck © Klincksieck. Tous droits réservés pour tous pays. Il est interdit, sauf accord préalable et écrit de l’éditeur, de reproduire (notamment par photocopie) partiellement ou totalement le présent article, de le stocker dans une banque de données ou de le communiquer au public sous quelque forme et de quelque manière que ce soit.
keyboard_arrow_up
Chargement
Chargement en cours.
Veuillez patienter...